2015. március 14., szombat

Meglepetés Anyának II.

Az előző posztban már leírtam, hogy milyen furfangos módon leptük meg Anyát születésnapja al-kalmából.
A sok-sok finom ételt a máglyarakás és a tiramisu torta követte. Előbbinek receptjét megtalálhat-játok a korábbi bejegyzésemben.
De most essen pár szó a tortáról :) Végül is milyen születésnap lett volna torta nélkül???
2013 végén volt szerencsém elkészíteni egy kalocsai mintás tortát egy nagyon kedves kollégám   60. születésnapjára. Anyu már akkor mondta, hogy mennyire szereti ezeket a motívumokat, így  már hónapokkal ezelőtt biztos voltam benne, hogy az Ő tortája is hasonló lesz.
Az ízesítés kicsi keresztlányom ötlete volt, bár ő annyit kért, hogy legyen tiramisu :)

Tiramisu torta

Tészta:
3 tojás
15 dkg cukor
26,2 dkg liszt (ebből 3 ek. kakaó)
1,125 dl olaj
1,125 dl tej
1/2 cs. sütőpor
6 dkg cukor
4-5 dkg apróra vágott étcskkoládé (elhagyható!)
Krém:
25 dkg mascarpone
1 dl tejszín
1-1,5 dl erős kávé
Rum vagy rumaroma
4 ek. cukor

Először is egy 18-20 cm-es kör alakú tortaforma alját margarinnal kikenjük, sütőpapírral borítjuk, majd azt is bekenjük margarinnal (macerásnak és feleslegesnek tűnhet, de így tuti a siker).
A sütőt előmelegítjük 170°C-ra.
Elkészítjük a kávét, félretesszük hűlni. A mascarponét kivesszük a hűtőből, hogy szobahőmérsék-  letű legyen.
A tojások sárgáját habosra keverjük a cukorral, apránként hozzáöntjük az olajat, a tejet, és jól el- keverjük.
A tojások fehérjét egy csipet sóval és pár csepp citromlével gépi habverővel elkezdjük felverni,   mikor már habos, hozzáadjuk a 6 dkg cukrot, és kemény habbá verjük.
A lisztet elkeverjük a kakaóval, a sütőporral és esetleg egy pici fahéjjal.
A lisztes keveréket hozzászitáljuk a tojássárgás masszához, majd óvatosan összeforgatjuk a to-      jásfehérje habbal. Én tettem még hozzá apróra darabolt csokoládét is, de ez elhagyható.
A masszát az előkészített formába öntjük, és az előmelegített sütőben tűpróbáig sütjük (kb. 30     perc). Ha kész, sütőrácsra borítjuk és hűlni hagyjuk. 
A szobahőmérsékletű mascarponét elkeverjük 1/2 dl kihűlt kávéval, a rummal/rumaromával. A     tejszínt gépi habverővel elkezdjük felverni, majd fokozatosan hozzáadjuk a kristálycukrot, és ke- mény habbá verjük.
Óvatosan összeforgatjuk a mascarponés keverékkel, és kész is a krém :)
A kihűlt tésztát három lapra vágjuk, és elkezdjük a rétegezést.
Én a tészta legfelső lapját szoktam legalulra, és a legalsó lapot szoktam a felülre tenni, hogy szép egyenletes legyen a torta teteje.
Tehát egy kakaós lappal kezdjük, amit egy kiskanál segítségév meglocsolunk kávéval. Erre jöhet a krém fele (ha kívülről ezzel akarjuk bevonni akkor az egyharmada), majd ismét lap egy kis kávéval meglocsolva, krém, lap és egy picurka kávé.
Legalább 3-4 órára hűtőbe tesszük, ha a krémmel szeretnénk kívülről is beborítani, akkor azt a     hűtés után tegyük meg.
 Az én részemről a 3-4 órás hűtés után egy 1:1 arányban bekevert porcukor-margarin borítás kö-  vetkezett, majd még minimium egy óra hűtés.
Ezután következett egy réteg fehér pillecukorból készített fondant bevonat. A torta tetejét az      előre elkészített kalocsai motívumokkal díszítettem (nincs is jobb, mint 3-4 mm-es kis színes virá-gokat vagdosni, formázni :) ). Végezetül a maradék piros fondantból "szalagot" nyújtottam, és a   torta köré tekertem.


A siker hatalmas volt, Anyunak is nagyon tetszett, úgyhogy utólag már úgy látom, minden percet és pepecselést megért, hogy ezt az ötletet valósítottam meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése